פייסבוק היא הרשת החברתית המצליחה והגדולה בעולם. רבים רואים בפייסבוק את זירת ההתרחשות העיקרית של האינטרנט, מה גם שהיא נמצאת בשימוש של קהל יעד מגוון. מלבד אנשים פרטיים, הרשת החברתית של פיסבוק היא כלי שיווק יעיל ואפקטיבי ובעזרתה ניתן להגדיל את מספר הלקוחות החדשים של עסקים קטנים, חברות, ארגונים ומוסדות בעזרת קידום אורגני או ממומן בפייסבוק. כמו כן, פייסבוק עוזרת בשמירה על קשר עם לקוחות קיימים והיא מסייעת באינטראקציה בין אנשים וגופים.
פייסבוק זוכה להצלחה בראש ובראשונה כי היא לא גובה תשלום ישיר מהמשתמשים. באופן עקרוני, אין צורך בשום סוג של התחייבות בשביל לפתוח פרופיל או דף עסקי בפייסבוק והמשתמשים עצמם נדרשים למסור בתמורה רק פרטים אישיים. פרטים אלו משמשים את פייסבוק ואת השותפות העסקיות שלה כדי להתאים פרסומות לבעלי החשבונות, אך אין כאמור דרישה להעברה ישירה של דמי שימוש ברשת החברתית.
מהאמור לעיל אפשר גם להבין כיצד פייסבוק הפכה לרשת חברתית גדולה ומצליחה. במילים אחרות, הקהילה של פייסבוק נמצאת כל הזמן בתהליך גדילה כי אין שום מניעה להתחבר אליה. בנוסף, המודל העסקי של פייסבוק שכיח באתרי אינטרנט אחרים והוא מוכיח את עצמו בטווח הקצר והארוך. אך כל זה עדיין לא מחליף את הצורך בתפעול מקצועי ובניהול מסודר של דף פייסבוק.
מה זה בדיוק ניהול דף פייסבוק?
ניהול דף פייסבוק הוא שירות שניתן על ידי חברות מדיה. מטרת השירות היא לרכז את תפקידי הניהול תחת קורת גג אחת ולשדרג את אופי השימוש בדפי הרשת החברתית של פייסבוק, לרבות בדפים של אתרים שקשורים אליה כגון אינסטגרם. ניהול דף פייסבוק עולה בקנה אחד עם הצרכים של הלקוחות הישירים והעקיפים והוא גם משתלם מבחינה כלכלית.
שירות מקצועי של ניהול דף פייסבוק מתומחר לפי צרכי הלקוחות והיקף השימוש ברשת החברתית. לאחר מכן נקבעים דמי שירות חודשיים שבגינם ניתנים שירותי הניהול השונים של דפי הפייסבוק. כמו כן, אפשר לרכז את הניהול בכמה דפים עסקיים או פרופילים שונים אצל אותה חברה. זה פתרון שמתאים לתאגידים גדולים והוא מסייע למי שרוצה להשיג דריסת רגל בפייסבוק אך לא יודע מאיפה להתחיל.
שירותי ניהול דף פייסבוק
אם נכנסים לעובי הקורה מגלים כמה שירותים בולטים שנכללים תחת הנושא של ניהול דף פייסבוק. ראשית, השירות כולל הגדרות נכונות עבור הדף. נכון להיום יש בפייסבוק אפשרויות שונות לפתיחת דפים ובהן אופציה של דף עסקי או פרופיל אישי. יתרה על כך, גם את הדף העסקי אפשר להגדיר בצורות שונות ולקבוע האם הוא יתפקד בתור חנות אינטרנטית, האם השימוש העיקרי בו יהיה כסוג של בלוג לעדכון הלקוחות או האם אפשר לנצל את היתרונות שלו כקבוצה שבה חברים משתמשים שונים.
לאחר הגדרת הדף מתבצעות פעולות שקשורות לסדר ולארגון שלו. במסגרת הפעולות הללו ניתן לקבוע איזה פוסטים יופיעו בראש העמוד, מה תהיה תמונת הקאבר ותמונת הפרופיל, מה יופיע תחת פרטים אישיים או פרטי יצירת קשר וכן הלאה. למעשה, יש המון פעולות שדרכן ניתן לסדר ולארגן טוב יותר את דף הפייסבוק וכך לשפר את היעילות שלו עבור קהל היעד והמשתמשים.
שירותי ניהול דף פייסבוק כוללים גם תפעול שוטף. כאן לא מסתפקים בהכנה כללית ויסודית של הדף, אלא דואגים שהנראות שלו תהיה כל הזמן מעודכנת. בעזרת עדכון דף הפייסבוק ניתן להגדיל את סיכויי ההצלחה של הקידום האורגני בתוך הרשת החברתית ולהגיע לאנשים חדשים. מבחינת פייסבוק, דף מעודכן מקבל עדיפות על פני דפים שבהם התוכן מיושן ולא רלוונטי.
פייסבוק מנסה להעניק חווית גלישה אופטימאלית למשתמשים שלה. הדרך של פייסבוק לעשות זאת עוברת בבדיקה מקיפה של התכנים שעולים לפרופילים השונים, בקביעת סדר עדיפויות לקידום אורגני וממומן וגם בהנעה לפעולה באמצעות שיתוף או לייקים. מן העבר השני, מי שמכיר את ההנחיות של פייסבוק ואת האופן שבו היא פועלת יכול גם לנהל טוב יותר דפים קיימים ולהפיק מהם ערך מוסף.
חשיבות הניהול הנכון של דף פייסבוק
לא כדאי להקל ראש בחשיבות של ניהול דף פייסבוק בעידן המודרני. בתקופה שבה הרשת החברתית של פייסבוק משמשת עבור רבים כשער הכניסה לאינטרנט, ניהול נכון עוזר לייצר בולטות ונוכחות מקוונת שאין לה תחליף. הניהול גם מסייע להבלטת עסקים, נותני שירותים ואנשים פרטיים ובעזרתו אפשר להפוך את דף הפייסבוק לכלי יעיל עבור הפצת מסרים שיווקיים או אינפורמטיביים.
הטעות הנפוצה היא לנסות לנהל את דף הפייסבוק באופן עצמאי וכך לחסוך לכאורה את עלויות הניהול החודשיות. במצב כזה, בעל הדף העסקי בפייסבוק מסכן את המוניטין שלו ועלול להוריד לטמיון השקעה של אלפי שקלים בפרסום ובשיווק דיגיטלי. חוץ מזה, אין תחליף למעורבות ולנוכחות של אנשי מקצוע ולכן עדיף שהניהול יתבצע באופן מסודר.
יש כמה סיבות שיכולות להסביר מדוע הניסיון לנהל דף פייסבוק באופן עצמאי עתיד להיכשל. ראשית, יש הבדל בין ניהול פרופיל אישי לבין ניהול של דף עסקי. ההבדל הזה מתחיל כאמור בהגדרת הדף, ממשיך בשימושיות שלו מבחינת פייסבוק עצמה וכולל גם התייחסויות שונות מצד שאר המשתמשים ברשת החברתית. מי שאינו לוקח בחשבון את ההבדלים בין הדפים שקיימים בפייסבוק לא יכול לנהל אותם ומזיק לעצמו בטווח הקצר והארוך.
שנית, ניסיון לנהל דף פייסבוק באופן עצמאי גוזל בהכרח זמן יקר. במקום שבעל עסק ימשיך להתרכז במה שהוא טוב בו, פעולת הניהול דורשת ממנו להקצות משאבים ואנרגיה לתחומים שהוא לא מכיר ושאין לו בהם את הניסיון הנדרש. זה רלוונטי לעוד המון מקרים שבהם בעלי עסקים נותנים עדיפות לטיפול מקצועי ובכל הנוגע לפייסבוק זה אפילו עוד יותר בולט.
כל בעל עסק מנוסה יפנה למנהל חשבונות כאשר הוא רוצה להגיש דוח שנתי למס הכנסה, או לעורך דין במידה והוא מעוניין להגן על עצמו מפני תביעות. בדיוק באותה מידה, כדאי שבעל העסק יפנים את חשיבות השיווק הדיגיטלי ואת העובדה שהתנהלות בזירת האינטרנט דורשת מקצועיות לא פחות גדולה. את המקצועיות הזו ניתן להשיג רק אם פונים לניהול נכון ומקבלים את השירותים השונים באופן מסודר.
ניהול דף פייסבוק כהשקעה ולא כהוצאה
הדרך הנכונה להתייחס לשירותים שקשורים לנושא של ניהול דף פייסבוק היא כהשקעה ולא כהוצאה. ההבדל הוא שהוצאה חד פעמית הולכת לאיבוד ולא חוזרת לעסק, בעוד השקעה מניבה רווחים. השקעות דומות ניתן למשל למצוא בכל מה שקשור לפרסום ברדיו, בטלוויזיה ובעיתון והיא חשובה בדיוק באותה מידה כאשר בוחרים לנהל דף פייסבוק.
על אף האמור לעיל, בניהול דף פייסבוק יש יתרונות שלא קיימים עם פרסום בפלטפורמות אחרות. כך לדוגמא ניהול דף פייסבוק בצורה מסודרת מאפשר לבעל העסק לקבל שקיפות מלאה לנתונים. השקיפות עוזרת לבעל העסק לדעת איפה הוא נמצא בכל רגע נתון ומה עליו לעשות על מנת לקדם את עצמו. שקיפות כזו היא חלק בלתי נפרד מהנושא של ניהול דף פייסבוק והיא נשענת על נתונים שמגיעים מהרשת החברתית עצמה.
חוץ מזה, ניהול דף פייסבוק נחשב הוצאה מוכרת מבחינת שיווק ופרסום. המשמעות היא שניתן לקזז את חבות המס באמצעות תשלום חודשי על ניהול כזה ולשלב בתוכו גם שירותי שיווק ופרסום נוספים. קיזוז בחבות המס עולה בקנה אחד עם הצרכים של בעלי עסקים קטנים וגדולים, עם הדרישות של חברות ולעיתים גם עם האינטרסים של מוסדות ציבוריים.
מי מספק את שירותי הניהול?
שירותי ניהול לדפי פייסבוק יכולים להינתן על ידי חברות שונות. כמו בתחומים אחרים, גם בנושא הזה עשויים להיות הבדלים בין שירותי החברות. לא לכל החברות שמציעות שירות מסודר של ניהול דף פייסבוק יש למשל את אותו מספר של שנות ניסיון. כמו כן, חלק מהחברות מציעות שירות של ניהול דף פייסבוק בלבד בעוד אחרות מספקות גם שירותים כגון ניהול מוניטין בגוגל וניהול מועדוני לקוחות.
מבחינת בעלי עסקים קטנים וגדולים, הדבר החשוב הוא לבדוק מראש מי מספק את שירותי הניהול וכמה שנות ניסיון יש לו. למרות שבאינטרנט יש המון שינויים וההתקדמות הטכנולוגית היא כמעט יום יומית, לניסיון יש משמעות רבה. בעזרת הניסיון אפשר לפתור את רוב התקלות הנפוצות שקשורות לניהול דף פייסבוק ולמנוע בעיות שפוגעות במוניטין של העסק או במערכת היחסים שלו מול הלקוחות.
בשביל לדעת כמה שנות ניסיון יש לחברה שמציעה שירותי ניהול עבור דפי פייסבוק, אפשר ליצור קשר עם הנציגים שלה. אפשרות אחרת היא להיכנס לאתר האינטרנט של החברה ולהתרשם מהמידע שמופיע בו. באותה הזדמנות ניתן גם לבדוק באיזה פרויקטים החברה הייתה מעורבת, עד כמה הניסיון שלה רלוונטי לניהול דפי פייסבוק והאם היא סיפקה שירותים בתחומים דומים לאלו שבהם הלקוח מעורב.
אחרי שבודקים את הניסיון אפשר לבחור חברה מסוימת לניהול דף פייסבוק לפי שיטת העבודה שלה. שיטת העבודה צריכה להתאים ללקוח, לתקציב שעומד לרשותו ולתחום שבו הוא עוסק. ניהול דף פייסבוק בסקטור התעשייתי למשל יהיה שונה בהשוואה לניהול דף של חנות אינטרנט קטנה וסולידית. התאמת שיטת העבודה צריכה גם להתכתב עם העקרונות של פייסבוק לגבי ניהול דפים קיימים ויש לוודא שלא נעשות אף עבירות על כללי האתיקה של החברה.
באינטרנט אין מקום לפשרות
בהשוואת שירותי ניהול לדפי פייסבוק צריך לבחון את האטרקטיביות של ההשקעה בטווח הארוך. למרות שאפשר להשתמש בקידום ממומן כדי להשיג תוצאות מהירות, הניהול עצמו נמדד לאורך זמן ולא באופן מיידי. לפיכך, צריך גם להיזהר משירותי ניהול שניתנים במחיר נמוך מדי. באינטרנט אין מקום לפשרות ומה שזול עולה ביוקר עבור בעלי עסקים וחברות.
המחיר של שירותי הניהול צריך להיות מספיק הגיוני בשביל להעיד על כך שמאחוריו עומדת חברה מקצועית. אם לא בטוחים לגבי הרלוונטיות של המחיר, ניתן להיעזר במחירון שירותים מקובל שמפורסם באתרים השונים. בהקשר הזה, הצעת המחיר הראשונית של חברה שמספקת שירותי ניהול לדפי פייסבוק מהווה סוג של אינדיקציה לרמת המקצועיות והאמינות שלה.
חברה מקצועית ואמינה תגבה מהלקוחות מחיר הוגן. לעומתה, חברה צעירה שאין לה ניסיון עלולה לפתות את הלקוחות עם מחיר נמוך מדי. במקרים כאלה, החברה לא תנהל את הדף העסקי באופן מקצועי ולכן היא תסב לעסק נזקים שיהיה לו קשה מאוד להתאושש מהם. ברשת החברתית פייסבוק אף מענישים עסקים שעוברים על הכללים ויש להיזהר מזה עוד בשלב של הגדרת העמוד ופנייה ללקוחות.
היתרונות של שיתוף פעולה בין מנהל הדף ובעל העסק
שיתוף פעולה בין מנהלי דף הפייסבוק לבין בעל העסק או נציגים שלו קריטי לשימוש נכון ברשת החברתית. בעזרת שיתוף פעולה כזה אפשר להקדים תרופה למכה ולפרסם פוסטים שמניעים את הלקוחות לפעולה נדרשת, או לדאוג שהם יקבלו את המסר האחיד בכל פלטפורמה שאליה הם מגיעים. שיתוף הפעולה בין הצדדים גם מונע ריגול תעשייתי מצד מתחרים והוא עוזר אפילו לעובדים של החברה להרגיש חלק ממשהו גדול וחיובי.
הבעיה היא שלא כל מי שמנהל דף פייסבוק יודע כיצד לשתף פעולה עם בעלי עסקים. הפעילות בזירה המקוונת היא שונה מזו שקיימת במציאות, מה גם שיש הבדלים בין דפי פייסבוק של עסקים שונים. מהסיבה הזו צריך לבדוק מול מי משתפים פעולה עוד לפני שמתחילים בניהול השוטף של דף הפייסבוק.
החדשות הטובות הן שאפשר להתרשם באופן אישי מאנשי המקצוע שעומדים לקחת אחריות על הנושא של ניהול דף פייסבוק. ניתן לקבוע איתם פגישה לא מחייבת, לשאול אותם על הרקע שלהם ולברר כאמור על הניסיון שיש להם בנושא. להתרשמות אישית יש תפקיד חשוב מאוד בכל הנוגע לתיאום שירות לעסקים ולא כדאי לוותר עליה.
האם גם אנשים פרטיים משתמשים בשירותי ניהול?
לא רבים מודעים לכך שהשירות של ניהול דף פייסבוק מתאים במקרים מסוימים גם לאנשים פרטיים. הנטייה הרווחת היא לראות בפייסבוק כלי שנמצא בשימוש של עסקים, ארגונים ומוסדות בלבד, בעוד בפועל ישנם גם אנשים פרטיים שנעזרים ברשת החברתית כדי ליצור קשרים ולקדם את עצמם. בתוך כך, קהל היעד העיקרי של האנשים הפרטיים שנעזרים בשירותי ניהול דף פייסבוק כולל למעשה מפורסמים.
מפורסמים, סלבריטאים, ספורטאים ונבחרי ציבור נעזרים באופן קבוע ביתרונות של שירותי ניהול עבור דפי פייסבוק בפרט ורשתות חברתיות בכלל. אותם אנשים מפורסמים עושים זאת מסיבות שונות ולכל אחד יש נימוקים אחרים. חלק מהאנשים המפורסמים בוחרים למשל להשתמש בשירותי ניהול כי אין להם זמן להתעסק עם הנושא, בעוד אחרים נעזרים בשירות כזה בגלל שהם לא מכירים את הפלטפורמה ולא מתמצאים בה.
כך או אחרת, המאפיין שמשותף לכל המפורסמים שמשתמשים בשירותי הניהול של דפי הפייסבוק הוא מעורבות גבוהה יותר מצד קהל היעד והמעריצים. במילים אחרות, מפורסמים שרוצים כיום לשמור על קשר עם המעריצים שלהם חייבים לדאוג שיהיה להם דף פייסבוק פעיל. גם כאן יש מקרים שבהם הקשר עם המעריצים דרך דף הפייסבוק מתנהל במקביל לקשר בזרועות מדיה אחרות, אך הדגש על ניהול מקצועי נשאר זהה.
באופן תאורטי יכולים גם אנשים פרטיים שאינם מפורסמים להיעזר בשירותי ניהול של דפי פייסבוק. זה למשל יכול לעזור לשכירים שמחפשים עבודה ומעוניינים להיחשף להצעות אטרקטיביות, לבעלי חשבונות עם מספר נמוך של חברים ולמי שרוצה להצטרף לקהילות בנושאים מסוימים. התנאי לניהול מוצלח הוא לבחור את אנשי המקצוע הנכונים שיעשו אותה ולתאם מראש את הציפיות.
כך עסקים קטנים מתחרים בחברות גדולות
בזירת האינטרנט של פייסבוק אין משמעות למספר העובדים או לגודל של החברה. מי שמנהל את דף הפייסבוק שלו בצורה נכונה יכול להעביר מסר לקהל הלקוחות ולייצר תדמית חיובית. התדמית הזו משמשת בעלי עסקים שרוצים להתרחב והיא מוכיחה מעבר לכל ספק את החשיבות של פייסבוק כרשת חברתית וכזירת פעילות בין אנשים פרטיים, תאגידים וחברות.
כבר היום אפשר לראות כיצד עסקים קטנים ומקומיים מציבים תחרות לחברות בינלאומיות בעזרת ניהול נכון של דף הפייסבוק. כמו כן, עסקים שמנהלים את דף הפייסבוק שלהם בצורה נכונה מנצלים את הזריזות והדינאמיות שלהם כדי להתאים את הפוסטים לקהל היעד. פעולות זריזות כאלה הן נחלתם הבלעדית של העסקים הקטנים וניהול נכון של דף הפייסבוק היא הדרך להביא אותם לידי ביטוי.
במקביל, ניהול דפי הפייסבוק מתבצע עבור חברות גדולות שרוצות להמשיך ולהישאר רלוונטיות. זו גם הסיבה שבגללה שירותי הניהול חשובים עבור כולם ללא יוצא מן הכלל: הם קריטיים גם בשביל העסק הקטן שעושה את צעדיו הראשונים ברשת החברתית, גם לאנשים פרטיים ומפורסמים שאין להם זמן וגם לחברות גדולות.
הדור הבא של שירותי הניהול
אין ספק שהנושא של ניהול דף פייסבוק מורכב מכפי שנהוג לחשוב. לחלק מבעלי העסקים שיש להם דף בפייסבוק אין מושג לגבי הנושא הזה, ורבים מהם לא יודעים שהם יכולים להשתמש בשירותי ניהול חיצוניים. מכאן ניתן להבין מדוע התחום של ניהול דף פייסבוק עדיין בחיתוליו ולכן סביר להניח שבעתיד הנראה לעין הוא עוד יותר יצמח ויגדל.
בשורה התחתונה, כל ניהול שקשור לנושא של שיווק ופרסום עסקים אמור להוכיח את עצמו בדמות לקוחות חדשים ורווחים כספיים. מהבחינה הזו אין הבדל בין ניהול דף פייסבוק לבין ניהול של חנות, סניף או זיכיון. מנגד, לניהול דף ברשת חברתית באינטרנט יש בהחלט מאפיינים מיוחדים. מאפיינים אלו הם שמגדירים את הדרך שבה מתבצע הניהול ואת ההשפעה שלו על העסקים ועל הלקוחות.
בדור הבא של שירותי הניהול מקבלים בעלי עסקים הזדמנות מעולה להשפיע על הלקוחות ולהישאר איתם בקשר. בעזרת ניהול כזה בעלי עסקים ממשיכים להתפתח גם באינטרנט, להתעסק במה שהם טובים בו ולייצר לעצמם יתרון מול המתחרים. יתרה על כך, הניהול המסודר והמאורגן של דף הפייסבוק יכול לשמש ככלי לתחרות בין עסקים קטנים ותאגידים בינלאומיים.